Saturday 30 July 2016

PENGHIDUP MOTOR (MOTOR STARTER)



Tulisan ini lebih kepada “novice” atau “beginner”. So kalau yang dah expert tentang bab ni… maaflah ya mungkin bosan pulak nanti. Saya menulis berdasarkan pengetahuan, pengalaman dan rujukan dari sumber-sumber tertentu untuk memudahkan pemahaman saya sendiri dan cuba untuk fahamkan bagi yang masih baru. Sama-sama kita berkongsi dan belajar. Cuma jangan terkeliru dengan topic kapasitor penghidup motor! Dalam tulisan ini adakalanya saya lebih suka menggunakan secara terus istilah inggeris untuk memudahkan kefahaman.

PENGENALAN

Pernah tengok macam mana nak hidupkan motor saiz besar. Atau mudahnya kalau nak hidupkan air con bilik. Pasti kita akan tekan satu peralatan yang disambungkan ke air con tersebut.

Itulah yang kita namakan starter atau penghidup. Ada pelbagai jenis penghidup motor yang biasa digunakan. Ianya bergantung kepada saiz motor yang digunakan dan kegunaannya. Biasanya cadangan starter yang digunakan adalah :-

* sehingga 3 HP                                         : DOL (Direct on line)
* 3HP sehingga 5 HP                                 : Star Delta
* 5HP sehingga 10 HP                               : Autotrans

Bagi yang lebih ada yang menggunakan slip ring dan lainnya.

Disamping tu juga dah macam macam jenis ada. Star delta pun dah boleh pecah kepada beberapa jenis. Camtu jugak autotrans. Ada pulak yang pakai soft startet. Ada juga yang pakai “start via resistor, start via choke” dan macam-macam lagi. Tapi yang simple yang tiga jenis kat atas tu. Star delta pun jarang jumpa kalau dalam premis bangunan biasa. Selain DOL, yang banyak digunakan adalah autrans. Boleh rujuk sebahagian jadual dibawah :-




Dari sekecil 3.5KW (4.7HP) pun dah ada. Wiring auto trans adalah lebih mudah berbanding star delta, mungkin itulah sebab ianya digunakan dengan meluas untuk kegunaan biasa, seperti contohya pada sistem air con bangunan.

Sekarang ini, kebanyakan air con bersaiz kecil (sehingga 2HP), ada yang mempunyai DOL terbina dalam.  Malah bagi air con kecil juga ada yang hanya menggunakan heater switch sebagai suis air con tersebut. Dari pemerhatian saya, bagi air con diawah 1.5HP ianya berfungsi dengan baik, tetapi bagi air con 2.0HP heater switch tersebut selalu rosak (jammed),  mungkin disebabkan panas dan tak mampu menahan arus yang tinggi terutama ketika compressor hidup. Walaupun arus nominal (arus operasi) adalah sekitar 6A, tetapi ketika starting, ianya menjangkau 8X dari nilai tersebut. Pada pandangan saya heater switch tak sesuai digunakan untuk air con llebih besar daripada 1.5HP.

Kenapa starter digunakan ?

Untuk pengetahuan, kebiasaannya arus semasa permulaan motor untuk mula dihidupkan boleh mencapai 8 kali dari arus operasi biasa. Begitu juga, semakin besar motor, semakin besar kilasan atau torque diperlukan. Semakin besar juga arus diperlukan untuk itu.

Jangan peninglah pasal tu semua, kita cerita pasal starter je lah… masuk dalam sangat nanti feninglah… lain kali cerita ok.

Direct On Line Starter

Ada juga yang panggil Direct Overload. Kenapa ya… mungkin sebab ada thermal overload (thermal relay) pada starter tersebut. Starter ni mudah aje, ada contactor yang disambungkan pada overload.
Sambungan litarnya adalah seperti dibawah :-


Secara umumnya, litar DOL adalah seperti dibawah :- 


Litar di bawah ini adalah litar yang menggunakan coil 415VAC.






Litar di bawah ini adalah litar yang menggunakan coil 240VAC.


Perhatikan sambungan litar starter diatas. Hanya terdapat sedikit perbezaan iaitu  coil contactor yang digunakan. Bagi coil 415VAC, mana-mana dua dari 3 kabel "LIVE"  boleh menjadi punca kuasa coil tersebut. Manakala bagi 240VAC, punca kuasa coil adalah datangnya dari salah satu kabel "LIVE" dan satu lagi disambung kepada kabel neutral. Dalam pendawaian 3 fasa, adakala kawalan 3 fasa digunakan dan adakalanya kawalan satu fasa digunakan.

Pernah dan beberapa kali terjadi, ketiadaan stok contactor yang mempunyai kuasa coil yang asal terjadi. Untuk memastikan peralatan terus berfungsi, ubahsuaian perlu dibuat. Ianya dilakukan  dengan menggunakan contactor yang mempunyai coil 41VAC menggantikan contactor yang mempunyai coil 240VAC. Penadawaian kedua-dua cara tersebut kena mahir.

Dibawah ini juga pendawaian pada starter DOL. Ini yang biasa terdapat dalam starter siap berkotak. Dalam rajah dibawah, coilnya adah 415VAC. Sekiranya coil 240VAC hendak digunakan, sambungkan A1 kepada kabel neutral.



Boleh tak coil 415 disambung terus kepada 240 atau sebaliknya 240 kepada 415?

Jawapan sayaBiasanya, sebelum kerja sambungan dibuat pastikan ianya mengikut apa yang tertulis pada alatan tersebut. Camnepun, saya jawap….  Boleh kalau duit banyak. 415 kalau sambung kat 240 (ini dari pengalaman), tak tahan lama, paling kuat sehari je kot. Selepas tu logo yang tertulis 415 tu pun kecut… dan coil mati/putus "dalaman" sendiri. Ini pernah terjadi sebab member tersilap tengok. Kalau 240 sambung kat 415, tak yah tunggu lama, on je dah berasap… he he he. Duit banyaklah katakan… bos bayor, takpe belajor punya hal, kena berani cuba, risiko…. Kalau kena, sendiri tanggunglah…  Pengalaman adalah sesuatu yang tak boleh diajar….

Direct On Line ini digunakan untuk motor (dan juga Compressor) sehingga 5HP.  Malah ada juga yang menggunakan bagi system air con bersaiz sehingga 6HP. Bagi yang bersaiz 7.5HP keatas belum pernah lagi saya jumpa yang menggunakan starter jenis ini. Kebanyakkan saya jumpa ianya menggunakan starter jenis auto trans. Contohnya pada sistem air con sehingga 15HP (compressor). Akan diterangkan selanjutnya….

STAR DELTA















































AUTO TRANS



















Bersambung….


































6 comments:

  1. salam bro biasa x dgn soft starter abb psr 16?

    ReplyDelete
  2. Sy belajar ttg softstarter tp ada ditempat kerja sy utk ac

    ReplyDelete
  3. Sy belajar ttg softstarter tp ada ditempat kerja sy utk ac

    ReplyDelete
  4. Sy ada motor 55kw 2975rpm motor pump..starter apa yg sesuai?kontaktor saiz?kabel saiz?

    ReplyDelete
  5. Bagus penerangan ni utk beginner seperti sy

    ReplyDelete