Friday 5 August 2016

PENANDAAN MOTOR 3 FASA


Kebanyakan motor 3 fasa yang sampai ke tangan kita hanya perlu dipasangkan sahaja. Biasanya motor yang diberikan telah pun diikat atau dipasang dalam bentuk star atau delta. Tiada apa yang perlu dibimbangkan lagi, pasang pada starter, tekan suis terus jalan.

Pernahkah anda menghadapi keadaan dimana :-

1 - Motor yang sampai ketangan anda setelah disambung seperti yang sepatutnya tetapi bila dihidupkan, ianya berjalan dalam keadaan berat dan terus trip. Bila di periksa arusnya, didapati memberikan bacaan yang terlalu tinggi. Apa diperhatikan motor tersebut masih baru, dan tiada tanda-tanda motor tersebut bermasalah.

2 - Pernahkah anda menghadapi keadaan dimana motor sang sampai kepada anda, tiada sambung delta atau star yang dibuat. Apa yang anda nampak hanya 6 kabel terkeluar dari motor, tiada sambungan dibuat.Camne nak sambung ni...????

Dalam kes 1, saya pernah menghadapinya dua kali. Oleh kerana motor tersebut masih baru, maka saya sarankan kepada penjual untuk mengambil balik motor tersebut untuk diperiksa.

Kes 2 pula saya jumpa pada kipas motor 3 fasa. Apa yang saya nampak hanya 6 kabel keluar dari motor tidak termasuk kabel pembumian.

Bolehkah kes 1 dan kes 2 boleh diselesaikan sendiri. Sebenarnya boleh, tak perlu bawa ke kedai, kita boleh periksa di lokasi. Cuma bila motor baru, lebih baik kita tidak campur tangan. Dalam kes 2, macam mana pun kita kena settlekan sendiri.

Baiklah,  dalam motor 3 fasa terdapat 3 set kabel/ gelungan untuk setiap fasa. seperti dibawah :-


Umumnya sambungan kabel adalah :-

sambungan star 




sambungan delta

Tak kira apa jua jenis sambungan, polariti gelungan dalamnnya mestilah betul atau dalam arah yang sama.



Bagaimana cara untuk memastikan kutuban atau polariti atau arah gelungan motor itu dalam arah yang betul atau sama? 

Ikuti langkah mudah dibawah :-

1 - Cabut semua kabel supaya dalam keadaan bebas.

2 - Gunakan multimeter (ohmmeter - untuk mengukur rintangan kabel). Sikiranya ianya mempunyai rintangan rendah, biasanya dibawah 50ohm, maka dua point tersebut merupakan gelungan yang sama. Tandakan seperti setiap gelungan yang sama itu seperti rajah dibawah.



Sekarang kita perlu mencari arah gelungan supaya ianya tidak berlawanan seperti rajah dibawah. Langkah seterusnya adalah :-


3 - Ambil satu gelung, katakan yang ditanda r1 dan r2. Pasangkan mentol filamen 100W seperti rajah dibawah. Susun dan sambungkan litar seperti dibawah. Kenakan bekalan di r1 dan neutral di r2. Ambil bacaan volmeter, Rekodkan bacaan ini. Perhatian.. ada juga yang menggunakan cara membandingkan kecerahan nyalaan lampu. 

4 - Ulangi langkah ini untuk point s1/s2 dan t1/t2.

5 - Kemudiannya ubah kedudukan bekalan seperti litar dibawah. Ulangi langkah 3 dan 4 dan rekodkan bacaan voltage pada lampu pada setiap gelung.




6 - Penentuan kekutuban.

Katakan contoh  bacaan didapati adalah seperti dibawah :-
(bacaan ini bukan bacaan sebenar, hanya contoh. Apa yang hendah ditunjukkan adalah ujud perbezaan voltage apabila arah bekalan diberikan)

Nota : bacaan voltage yang lebih tinggi menunjukkan kekutuban pada arah yang betul dan sebaliknya. Perbandingan kecerahan mentol juga adalah merujuk kepada kecerahan yang tinggi untuk arah yang betul, dan sedikit  malap berada pada kekuuban berlawanan.

Dari bacaan diatas didapati polariti t1/t2 adalah tidak sama dengan r1/r2 dan s1/s2. Oleh kerana arah kekutuban adalah bersifat "rujukan", maka kita boleh katakan tandaan pada r1/r2 dan s1/s2 adalah pada kekutuban yang berlawanan sementara t1.t2 adalah pada arah yang betul. 




Oleh itu sambungan yang perlu dibuat adalah seperti dibawah :-




Begitu juga bagi sambungan STAR





dan DELTA



Pendekata, selepas ini tak jadi masalah andainya motor "terbarai" sampai kat tangan kita....


3 comments:

  1. maaf nak bertanya betol ka sambungan volt meter letak siri mcm tu.siri utk amp.meter

    ReplyDelete
  2. maaf nak bertanya betol ka sambungan volt meter letak siri mcm tu.siri utk amp.meter

    ReplyDelete